Wat is hoogbegaafd?
“Een hoogbegaafd kind haalt altijd hoge cijfers.” “Een hoogbegaafd kind kan heel goed leren, maar kan niet goed met andere kinderen omgaan”. “Een hoogbegaafd kind is arrogant.” “De ouders vinden haar heel geweldig en pushen haar.”
Wie met een (hoog)begaafd kind te maken krijgt merkt dat er allerlei denkbeelden bestaan over hoogbegaafdheid. Niet zelden hebben ouders er moeite mee dat hun kind hoogbegaafd zou zijn, vanwege allerlei oordelen over hoogbegaafdheid die leven in hun omgeving.
Over wat hoogbegaafdheid precies is bestaat eigenlijk geen consensus. Er bestaan diverse definities en diverse modellen over hoogbegaafdheid. Er zijn ook allerlei lijstjes te vinden met kenmerken of signalen van hoogbegaafdheid. Hoogbegaafd zijn gaat over meer dan het hebben van een hoge intelligentie.
Dé hoogbegaafde blijkt echter niet te bestaan. In een groep kinderen die allemaal als hoogbegaafd te boek staan valt op dat ze allemaal verschillen van elkaar. Wat niet wegneemt dat ouders die met elkaar in gesprek raken over hun hoogbegaafde kinderen veel herkenning vinden bij elkaar over hun kinderen en over de leuke en lastiger kanten van het opvoeden.
Wanneer een kind vastloopt op school, zich verveelt, lijkt onder te presteren kan het verstandig zijn om een intelligentieonderzoek af te laten nemen. Als er mogelijk sprake is van hoogbegaafdheid neem ik naast een intelligentietest nog andere testen en/of vragenlijsten af. Een kind dat al lange tijd onderpresteert kan ook tijdens een intelligentietest onderpresteren, andere testgegevens kunnen dat wellicht uitwijzen. Bovendien is “hoogbegaafd” meer dan het hebben van een hoge intelligentie. Om adviezen op maat te kunnen geven, bijvoorbeeld ten aanzien van versnellen, is meer informatie nodig dan alleen het intelligentieniveau. Bij kinderen tot 6 jaar gebruik ik de WPPSI-IV-NL of de IDS-2 om de intelligentie te meten. Bij kinderen vanaf 6 jaar gebruik ik de WISC-V of de IDS-2. Deze intelligentie-testen worden veel gebruikt, zijn goed genormeerd en betrouwbaar.
Ik ben goed gekwalificeerd om diagnostische onderzoeken te doen, dus ook om onderzoeken te doen bij een vermoeden van hoogbegaafdheid. Ik heb extra cursussen gevolgd op het gebied van hoogbegaafdheid, daarnaast lees ik vakliteratuur om op de hoogte te blijven van allerlei ontwikkelingen.
Voor eventuele behandeling kunnen we kiezen uit verschillende mogelijkheden en trainingen, afhankelijk van wat past bij de klachten en afhankelijk van de voorkeur van het kind, de jongere en/of ouder. Voor psycho-educatie kan gebruik gemaakt worden van een E-health programma voor ouders en een E-health programma voor jongeren.